گردشگری

شناخت شهر قزوین

گردشگری

شناخت شهر قزوین

شهرستان قزوین

شهرستان قزوین به لحا ظ موقعیت ممتاز جغرافیایی و مواصلاتی همیشه در تاریخ مد نظر بوده است مورخین بنای اصلی شهر قزوین را به شاپور ذوالاکتاف ساسانی نسبت می دهند که نام آن ابتدا کشوین بوده است . با طلوع خورشید اسلام ، ارکان حکومت ساسانی فرو پاشیده و سپاه اسلام به منظور گسترش توحید و محو شرک و بت پرستی به حرکت درآمد . قزوین در سال ۲۴ هجری به دست (براء بن عازب ) فرمانده سپاه والی کوفه به صلح گشوده شد و از ثغور یا مرزهای مهم و استراتژیک حکومت اسلامی به شمار می رفت .
در زمان حکومت صفویه و پس از جنگ (چلدران ) در سال ۹۲۰ هجری ، قزوین مورد توجه بسیار قرار گرفت و رفته رفته تبدیل به پایتخت صفویان گردید و مجموعه ای از کاخها و عمارت سلطنتی در آن احداث شد که از این مجموعه ها می توان بعنوان نمونه اولیه و کوچکتر ی ازبناهای تاریخی احداث شده در شهر اصفهان پایتخت بعدی حکومت صفویه یاد کرد .

ادامه مطلب ...

ایوان سنگی نیاق

 

      در مغرب آبادی نیاق کوه سنگی  یکپارچه و کم ارتفاعی وجود دارد که آثار طبیعی و مصنوعی باقی مانده بر فراز آن را " ایوان نیاق " ، "دیوایوان " و " طاق محمد حنیفه "نام نهاده اند . در زیر دیواره نسبتا بلند بالای کوه – که به سوی شرق کشیده شده و نیم طاقی طبیعی زیبایی از سنگ به ارتفاع تقریبی ده متر به وجود آورده – سطح سنگی گسترده ای است که به روستای نیاق و چشم اندازهای مجاور آن احاطه دارد . در قسمت جنوب غربی این صفه ، حوضی سنگی به طول 8 و عرض 5/2 متر کنده شده که با هفت پله از سنگ تراشیده به عمق آبگیر می رسد و همواره دارای آب است . بر بالای ایوان قلعه ای وجود داشته که آثار قابل ملاحظه ای از آن باقی نمانده و تنها مخازن ذخیره غله و حبوبات آن هم اینک یادآور گذشته پرشکوه قلعه و ایوان نیاق است .

غار یخی انگول

 

       این غار با مختصات 15/51/49 درجه طول شرقی و 58/11/36 عرض شمالی در سه کیلومتری شمال روستای دینک – از توابع بخش کوهین – و ارتفاع 1972 متر از سطح دریا واقع شده است . دسترسی به غار تا حدودی مشکل و ورود به آن به خاطر شیب تند و طبقات مختلف بسیار سخت است . وجود یخ های فراوان در دیواره ها و کف غار موجب سرمای شدید هوای درون آن شده و از ویژگی های ممتاز غار به شمار می رود . به لحاظ زمین شناسی غار انگول در اثر لغزش سنگ های دولومیتی بخش غربی قله کوه انگول به وجود آمده و از دسته غارهای انحلالی نیست . سن این غار بعد از تریاس مربوط به دوران دوم زمین شناسی بوده و تحت تاثیر فعالیت و حرکات تکنونیکی منظم ایجاد شده است .

غار های عباس آباد

      در شمال شرق شهرآبگرم و در ارتفاع 1600 متری از سطح آب های آزاد ، دو دهانه غار با مختصات  43/41/35درجه عرض شمالی و 10/18/49 طول شرقی وجود دارند که با دارا بودن افزون بر 180 متر طول و یک تالار بزرگ ، به پرتگاه ها ، چاه ها و دهلیزهای متعددی منتهی می شوند . این دو غار در گذشته‌های دور انسان زی بوده و پناهگاهی امن در حوادث برای پیشینیان به شمار می آمده اند

غار قلعه کرد

این غار در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصاراز توابع شهر آبگرم قرار دارد و با مختصات جغرافیایی 30/51/48 طول شرقی و 54/47/35 عرض شمالی ، ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2064 متر است . پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه پانزده متری ، تالاری به وسعت بیش از یکهزار مترمربع رخ می نماید که دارای   چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبا و مسحور کننده است . رطوبت بالا ، نقاشی های دیواری – که نشان از انسان زی بودن غار در سال های دیرین دارد– و حوضچه های آب ، ویژگی های غار قلعه کرد را افزایش داده است . قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می شود .