گردشگری

شناخت شهر قزوین

گردشگری

شناخت شهر قزوین

شهرستان قزوین

شهرستان قزوین به لحا ظ موقعیت ممتاز جغرافیایی و مواصلاتی همیشه در تاریخ مد نظر بوده است مورخین بنای اصلی شهر قزوین را به شاپور ذوالاکتاف ساسانی نسبت می دهند که نام آن ابتدا کشوین بوده است . با طلوع خورشید اسلام ، ارکان حکومت ساسانی فرو پاشیده و سپاه اسلام به منظور گسترش توحید و محو شرک و بت پرستی به حرکت درآمد . قزوین در سال ۲۴ هجری به دست (براء بن عازب ) فرمانده سپاه والی کوفه به صلح گشوده شد و از ثغور یا مرزهای مهم و استراتژیک حکومت اسلامی به شمار می رفت .
در زمان حکومت صفویه و پس از جنگ (چلدران ) در سال ۹۲۰ هجری ، قزوین مورد توجه بسیار قرار گرفت و رفته رفته تبدیل به پایتخت صفویان گردید و مجموعه ای از کاخها و عمارت سلطنتی در آن احداث شد که از این مجموعه ها می توان بعنوان نمونه اولیه و کوچکتر ی ازبناهای تاریخی احداث شده در شهر اصفهان پایتخت بعدی حکومت صفویه یاد کرد .

شهرستان قزوین در صد وسی کیلو متری غرب تهران قرار دارد و به وسیله بزرگراه و راه آهن به تهران متصل است .مرکز این شهرستان شهر قزوین و دارای شش بخش به نام های مرکزی ،البرز،رودبار الموت ،رودبار شهرستان ،تارم سفلی و کوهین و نیز شانزده دهستان است .

آب و هوای این شهرستان در تابستان خنک و در زمستان سرد است. میزان بارش سالیانه آن ،حدود سیصدو هجده میلیمتر و متوسط دمای هوای آن بیست و شش درجه سانتیگراد است. بخش شمالی شهرستان قزوین را کوهستان های البرز در برگرفته و دارای چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا و جالب است و قسمت جنوبی و شرقی آن را دشت نسبتاهمواری
احاطه نموده است.

 

قزوین از قرن سوم هجری به بعد از مراکز مهم علمی به حساب آمد و علاوه بر نویسندگان و علمای بزرگی چون ابن مجد ، نجم الدین کاتبی ، امام ابوالقاسم رافعی قزوین ، امام احمد غزالی، زکریایی قزوینی ، حمدالله مستوفی و علامه آیت الله رفیعی قزوینی ، عبیدزاکانی ، علامه دهخدا ، علامه محمد قزوینی و یادی به میان آورد . از جمله بناهای تاریخی استان قزوین نیز می توان به عمارت کلاه فرنگی و سردار عالی قاپور و بناهای صفویه ، آرامگاه حمدالله مستوفی ، حمام شاه عباس ، بازار قیصریه ، قلعه حسن صباح در منطقه الموت مدرسه و مسجد سردار ، مسجد جامع کبیر ، امامزاده حسین ، مسجد نبی و مدرسه پیغمبریه اشاره کرد . قزوین علاوه بر سوابق تاریخی و کشاورزی یکی از قطبهای بزرگ صنعتی ایران محسوب می شود که با داشتن ۱۷۰۰واحد کوچک و بزرگ صنعتی و دو شهر صنعتی البرز « اولین شهر صنعتی ایران تأسیس ۱۳۴۶» و «لیا» مقام والایی در صنعت کشوردارد .همچنین معادن بزرگ مس و سرب و روی ، گچ ودر این منطقه نهفته است .

عمده محصولات باغی وزراعی استان در شهرستان قزوین تولید میشود.درقزوین واحدهای بزرگ دام طیور فعالیت دارند. قزوین برسر راه استانهای غرب وشمال باستانهای شرق کشورقرار دارد به همین دلیل از دیربازبعنوان یک مرکزتجاری بزرگ محسوب میگردد از نظر مراکز آموزشی عالی نیز میتوان دانشگاه بزرگ بین المللی امام خمینی (ره ) ، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاههای آزادو پیام نور و تربیت معلم و دانشگاه اسلامی کار
.نام برد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد